Kalorie: jejich příjem a výdej

Kalorie je jednotka energie a označuje se písmenky kcal nebo kJ. Původně šlo o jednotku fyzikální, v současné době se o kaloriích však mluví zejména v souvislosti s potravinami. Hledáme jejich hodnotu na etiketě výrobku, počítáme denní příjem a výdej.

Potraviny a kalorická hodnota

Potraviny se podle počtu kalorií rozlišují a my si dle hodnot můžeme vybrat takový výrobek, který zrovna chceme vložit do našeho nákupního košíku. Největší energetickou hodnotu má tuk, bílkoviny a sacharidy jsou na tom téměř stejně. Denně bychom měli zkonzumovat určité množství kalorií, které závisí na naší váze, výšce a fyzickém výkonu. V podstatě tyto kalorie můžeme rozdělit na dva typy:

  • Základní potřeba – kalorie, které tělo potřebuje k udržení života v klidném stavu.
  • Pracovní potřeba – kalorie, které tělo potřebuje k výkonu, fyzické činnosti. Jde nejenom o cvičení ve fitku, ale i běžné pracovní úkony. Rovněž bychom měli vědět, že čím více „trénovaní“ jsme, tím méně kalorií vydáme při té samé činnosti.

Kalkulačka denního příjmu kalorií

Přirozenou spotřebu kalorií si můžeme přibližně vypočítat i sami, a to pomocí různých internetových kalkulaček. Doporučit lze například službu www.kaloricke-tabulky.cz/nastroje/denni-kaloricky-prijem, kde si vyplníme naše pohlaví, výšku, váhu, denní zátěž a dokonce i aktuální stresovou situaci. Pojďme se podívat na ukázkový příklad:

  • Výška: 170 cm
  • Váha: 65 kg
  • Věk: 25 let
  • Stres: Střední (psychicky náročná pozice manažera, stálá péče o dítě a podobně)
  • Denní zátěž: Střední (hýbeme se, pravidelně cvičíme, ale nepatříme k vrcholovým sportovcům)
  • Počet kalorií/den: 9996 kJ

Pro kalorie do fast foodu

S kaloriemi ve velkém souvisí i problematika fast foodů, které jsou považovány za rychlý a levný zdroj potravin. Výrobky, které se zde prodávají, mají ovšem velmi omezenou výživovou hodnotu. Jsou bohaté na sůl, cukr a tuky, naopak chudé na další důležité látky. Rozhodně od nich nemůžeme čekat příjem vitamínů, minerálů či dokonce vlákniny. Dodávají jen kalorie, a to v nadbytečném množství a nevalné kvalitě.

Fast food

Strava člověka by měla být v každém případě pestrá, nutričně vyvážená a energeticky přiměřená. Pokud do fast foodu zavítáme jednou za čas, není to příliš velká tragédie. Pakliže se ale tyto potraviny stanou běžnou součástí našeho jídelníčku, vystavujeme se velkému riziku. Získáváme z nich totiž přebytečnou energii společně s přepalovanými škodlivými tuky. Výjimkou nejsou ani rakovinotvorné látky.

Tabulka energetických hodnot potravin

Abychom si výše uvedený text trochu demonstrovali i na příkladech, máme pro vás praktickou tabulku, ve které je uvedena kalorická hodnota jednotlivých potravin. Uvědomit si musíme, že ty na prvních příčkách neobsahují žádné další látky, které by našemu organismu nějak prospívali. Spíše naopak.

VýrobekKalorická jednotka v kcal
Velké hranolky McDonald ‘s470,35
Cheeseburger McDonald ‘s 300,18
Ovesné vločky 100 gramů194,67
Vařená rýže 100 gramů124,28
Krajíc chleba121,89
Pomerančový džus Relax 100 %89,39
Bílý jogurt Activia82,89
Černá káva0,20
Voda0

Co udělat chcete–li být fit, mít dobrou kondici a být zdraví……….  

Můžete si také stáhnout  “ 10 důvodů, PROČ se ženám nedaří zhubnout“ 


Příspěvek byl publikován v rubrice Výživa. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..