Proč cvičit s balančními pomůckami

Podstatou cvičení s balančními pomůckami je, jak již název napovídá, zejména udržení rovnováhy. A to nejenom v obyčejném stoji, ale i v různých pozicích – vsedě, vleže, stoji na jedné noze a dalších. Konkrétně je řeč o pomůckách, mezi které patří třeba fitball, overball, bosu nebo minitrampolínky a spousta dalších. Jsou – a měly by být – přirozenou součástí cvičení ve fitku, mají totiž blahodárný vliv na náš organismus. V následujících řádcích se dozvíte, jak působí a jaké typy balančních pomůcek vlastně známe.

Hlavní výhody balančních pomůcek

Cvičení s balančními pomůckami má zvláště obrovský pozitivní vliv na svaly, které koordinují náš pohyb. Různým protahováním a působením cvičení je rozvíjíme a dosahujeme tak i lepšího držení těla při každodenních činnostech. A nejenom, že narovnaná žena vypadá lépe, také se vyhne zbytečné bolesti a překážkám, které ztěžují pohyb zejména v pozdějším věku. Když už jsme u bolesti, musíme navíc zmínit i fakt, že je cvičení s balančními pomůckami výbornou prevencí proti problémům se zády. Právě zádové svaly totiž při těchto činnostech dobře protahujeme a posilujeme.

Ač se to tak nemusí na první pohled jevit, cvičení s balančními pomůckami také rozvíjí silové možnosti. Právě díky nim se totiž naše tělo naučí zapojovat větší množství tzv. motorických jednotek, tedy takových souborů svalových vláken. A čím více motorických jednotek zapojíme, tím více síly budeme schopni vyvinout. Rovněž zjistíme, jak zefektivnit spolupráci horních a dolních končetin či různých svalových jednotek.

V okamžiku, kdy se snažíme o udržení nějaké pozice na balanční pomůcce, jde hlavně o to, aby bylo naše těžiště ve středu těla (= core). Zvláště zapojovány jsou tedy svaly kolem páteře, břicha, pánevního dna a bránice. Právě tyto svaly obklopují životně důležité orgány, chrání je před různými úrazy a působí na již zmíněnou koordinaci těla.

Představení známých balančních pomůcek

Overball

Overball je menší měkký míček, jehož průměr se pohybuje okolo 30 cm. Ač je to trochu k nevíře, má nosnost až 180 kg, bez obav na něm tedy kdokoli může cvičit vsedě i vleže. Využívá se hlavně v odvětví fyzioterapie. 

Fitball

Gymnastický míč fitball slouží k posilování, protahování a rehabilitaci. Jeho průměr je větší, obvykle se pohybuje okolo 65 cm. V mnoha domácnostech si vydobyl své místo jako pomůcka pro klasické sezení namísto kancelářské židle, čemuž rozhodně fandíme.

Bosu

Bosu představuje pevnou půlkruhovou plochu, která má také svůj původ v rehabilitačním cvičení. Samotné slovo „Bosu“ je vlastě zkratkou pro „both sides up“, tedy „obě strany nahoru“. Dá se totiž používat oboustranně a rozhodně lze říci, že je cvičení s touto pomůckou velice efektivní. Také se těší velké oblibě a choreografové pro cvičení s ním vytváření různé, často až taneční, kreace.

Aero Step

Aero Step je malou dvoukomorovou podložkou. Má vzduchové komory, masíruje chodidla a zároveň vyžaduje rychlou reakci na změnu pozice. Jde o poměrně bezpečnou balanční pomůcku, kterou můžeme doporučit i naprostým začátečníkům.

Můžete si také stáhnout  “ 10 důvodů, PROČ se ženám nedaří zhubnout“ 


Příspěvek byl publikován v rubrice Cvičení. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.